Тема. Для чого людині органи
кровообігу. Практична робота (визначення
роботи серця за частотою пульсу залежно від фізичного навантаження).
Хід уроку
І.
Організація учнів до уроку.
1. Привітання
-
Встали всі рівненько, Добрий день! Сідайте! Сьогоднішній урок природознавства проведу з вами я, а звати мене
– Оксана Степанівна.
2. Хвилинка спостережень
2. Хвилинка спостережень
- Учні, йдучи до школи, ви, напевно, завжди
спостерігаєте за навколишнім світом. Я впевнена, що і сьогодні ви були
уважними, і спостерігали за станом природи, і тому з легкістю відповідатимете
на запитання.
- Яка
зараз пора року?
- Який місяць за календарем?
- Який день тижня?
- Яке сьогодні число?
- Яка
температура повітря?
- Якого
кольору небо?
- Чи були опади, коли ви йшли до школи?
- Погляньте у вікно і визначте за гілками
дерев чи є вітер?
- Молодці, учні. Бачу, ви уважно спостерігаєте за
змінами в природі. Яка б погода не була навколо, але у нас повинен бути завжди
хороший настрій.
II. Перевірка домашнього завдання.
- Учні, хто скаже, яку тему ви
вивчали на минулому уроці? («Органи
дихання»)
1. Індивідуальне опитування (за
картками)
2. Фронтальне опитування:
- Учні, хто скаже, яку тему ви
вивчали на минулому уроці? («Органи
дихання»)
- Які ви знаєте органи дихання? ( Носоглотка, гортань, легені, бронхи).
- Яку будову мають легені? ( Пухирці
і кровоносні судини)
- Чим людина може вдихати
повітря? (Носом)
- Як проходить повітря в легені? (Через легеневі пухирці)
- Що відбувається з вуглекислим
газом в організмі? (Людина видихає його,
тому що він отруйний для організму).
- Що приносить шкоду легеням? (Пил, тютюновий дим).
- Як треба дбати про органи
дихання? (Дбати про чистоту повітря і
регулярно провітрювати кімнату, клас, робити вологе прибирання; додержуватись
правил гігієни при спілкуванні з хворими, займатися спортом, відпочивати на
свіжому повітрі, тренувати м’язи тіла).
- Завдяки чому збільшується об’єм
легенів? (Завдяки сильним, розвинутим
м’язам)
- Як ви вважаєте, люди яких
професій вміють найкраще керувати своїми органами дихання? (Співаки, музиканти, які грають на духовних інструментах (флейті,
сопілці, трубі) спортсмени).
- Поміркуйте, чому паління є дуже
небезпечним для здоров’я?
(Аналіз
відповідей, виставлення оцінок).
ІІІ.
Актуалізація опорних знань
- Учні, ми вже
вивчили органи дихання, знаємо яку функцію вони виконують в організмі людини. А
чи задумувались ви, що в організмі людини є орган, який працює із стуком,
нагадує годинник. Це – серце.
-
А
як ви вважаєте, яке значення в житті людини має серце?
-
Ви
мабуть, часто помічали, що коли порізати пальчик чи подряпатись , то
з’являється кров. Чому? (тому, що
пошкоджуються судини які розносять кров)
IV.
Повідомлення теми та завдань уроку.
- На сьогоднішньому уроці ми
дізнаємось яке значення для нашого організму мають органи кровообігу,
ознайомимось із кровоносною системою, будовою і роботою серця; спробуємо
визначити роботу серця за частотою пульсу.
- Отже, тема нашого уроку : «Для чого людині органи
кровообігу»
V.
Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Розповідь з елементами бесіди.
- Діти, прикладіть руку до лівого боку грудної
клітки. Що ви відчули? (поштовхи серця).
Так, це поштовхи серця.
- Серце працює і вдень і вночі, протягом усього
життя. Людина ще не створила таку машину, яка могла б безперервно працювати
70-80 і більше років. Серце – невтомний трудівник.
Серце має вигляд мішечка. Стінки серця
складаються з м’язів. Скорочуючись і розслабляючись, воно виштовхує кров у
кровоносні судини, що нагадують трубки. У той час, коли серце виштовхує кров у
кровоносні судини ми відчуваємо пульс. Пульс можна легко відчути, якщо пальці
однієї руки притиснути до іншої трохи вище долоні (показую). В Цьому місці
судини проходять близько біля шкіри, тому добре чути поштовхи.
2. Практична робота
- А зараз ми спробуємо визначити
роботу нашого серця, полічивши пульс.
Двома пальцями лівої руки
знайдіть те місце, де найкраще де найкраще чути поштовхи, і за моїм сигналом
тихенько починайте рахувати, скільки разів ви відчуєте поштовхи.
- Всі знайшли свій пульс на руці, тоді починаймо!
(визначаємо пульс за 1 хв.)
-
Всі порахували?
-
У дорослої людини цих скорочень має бути 60 -70 разів, а у вас – 90
разів.
- Але коли
займатися спортом чи фізичною працею, то частота пульсу збільшується. А як ви
думаєте, чому це? А це тому, що тоді наше сердечко починає скоріше битися, і
цим збільшується і частота скорочень. Зараз ми в цьому переконаємось. Зробимо
такий експеримент: вийдемо із-за парт і 15 разів присядемо,і потім ще раз
виміряємо пульс.
- Отже, вийдіть всі із-за парт і за моєю командою 15
разів присядьте, а потім знову сідаємо за свої місця і вимірюємо пульс.
Зрозуміли? (учні роблять присідання і
потім вимірюємо пульс).
- Всі порахували свій пульс?
Відбулися якісь зміни? (так стало більше
скорочень).
- Отже,
що ми дізнались з цього експерименту? (що
частота скорочень збільшується коли займатись спортом)
2. Розповідь з елементами бесіди
Скорочуючись, серце виштовхує кров у артерії.
Артерії
– це великі кровоносні судини, по яких кров рухається від серця.
Ці судини розгалужуються. Чим
далі від серця, тим вони стають тонкішими, є навіть такі як волосинка. Ці
тоненькі, найменші судини називаються капілярами. Вони пронизують усі
органи нашого тіла, крім скелета. Тому навіть з невеличкої подряпини виступає
кров.
Судинами кров розносить по тілу кисень,
який ми вдихаємо, і поживні речовини. У кров переходять непотрібні і шкідливі
організми. Разом з кров’ю вони надходять до органів виділення і звідси
виводяться назовні.
Віддавши тілу повітря і поживні речовини,
кров по великих судинах – венах тече до серця, із серця до
легень, де збагачується киснем і знову повертається до серця. Серце і кровоносні
судини складають кровоносну систему, а
рух крові по судинах називається кровообігом.
-
Як
ви думаєте, що станеться, якщо зупиниться серце? (якщо зупиниться серце настає смерть, бо органам не постачається кисень
і поживні речовини, а також не виводять з них продукти розпаду).
-
Ось
тому робота серця така важлива для організму людини.
-
Серце
являє собою систему з двох « насосів», розділених м’язовою перетинкою. Правий
«насос» одержує по венах бідну на кисень кров і надсилає її по артеріях до
легенів, де вона насичується киснем. Потім кров надходить до лівого «насоса»,
який розсилає її у всі куточки організму (показ
на таблиці).
·
Хвилинка-цікавинка.
Учні, а ви знаєте що:
Ø
повний
кровообіг у дорослої людини здійснюється за 20-28 с., у дитини – за 15с.
Ø
за
добу кров обертається по тілу 1,5 -2 тис. раз.
Ø
Довжина
всіх капілярів складає 100 тис. метрів.
Ø
Маса серця
дорослої людини становить 250—350 г, а його розміри відповідають
розмірам кулака людини.
Фізкультхвилинка
-
Учні,
а хто знає, як потрібно берегти наше серце?
Серце
відіграє дуже важливу роль в організмі людини, тому його потрібно берегти. Але
це не означає, що йому потрібно давати менше навантаження. Навпаки, люди, які
не займаються спортом мають слабке серце. У тренованої людини м’язи серця добре
розвинені, під час фізичного навантаження воно здатне більше вміщувати її у
судини.
-
Отож,
наше сердечко потрібно тренувати, а цьому сприяють фізична
праця і
спорт.
VII.
Осмислення учнями знань.
1. Робота з підручником ( с. 166-168)
2. Аналіз малюнка
-
Ось
подивіться на малюнок на ст. 166. Що ви бачите? (Органи кровообігу: серце артерії вени)
-
Ось
бачите, на схемі в нас позначено серце. Завдяки ньому рухається по організму
кров.
-
Що
ще ми бачимо? (Вени і артерії).
-
Яку
функцію виконують артерії? (Несуть кров
від серця). А вени? (Несуть кров до
серця).
3. Ознайомлення зі змістом статті «Для
чого людині органи кровообігу»
-
А
тепер відкрили свої підручники на ст. 166. Всі знайшли статтю «Для
чого людині органи кровообігу» ( Учні читають ланцюжком по абзацу.)
-
Протягом
уроку ми вже ознайомилися з органами кровообігу, а тепер
прочитаємо про них в підручнику.
4. Бесіда за прочитаним.
-
Скажіть,
а що таке кров? (Червона рідина, яка
виступає при пораненні будь-якої частини тіла)
-
А
яку функцію виконую кров? ( Кров
приносить до всіх організмів тіла людини поживні речовини і кисень, а виносить
вуглекислий газ і шкідливі речовини).
-
По
чому рухається кров? ( Кров рухається по
кровоносних судинах).
-
Які
є за розміром кровоносні судини? (Великі
і маленькі).
-
Що
відносимо до великих кровоносних судин? (До
них відносимо артерії і вени).
-
Як
називають дуже маленькі судини? (Капіляри).
-
Завдяки
чому рухається кров? ( Кров рухається
завдяки роботі серця).
-
Який
вигляд має серце? (Сере має вигляд мішечка).
-
Від
серця кров несуть…(артерії), до
серця…( вени)
-
Що
таке кругообіг? (Це рух крові в
організмі).
-
Пригадайте,
в якій темі ви вже зустрічали це слово? (
Кругообіг води).
-
Назвіть
органи кровообігу. (Серце, артерії, вени,
капіляри).
5. Ознайомлення із
змістом статті «Бережи органи кровообігу»
- Ми вже дізналися, що органи кровообігу
дуже важливі для людини, і тому їх потрібно берегти. Тому прочитаймо в
підручнику на ст. 167 статтю «Бережи органи кровообігу». Щоб дізнатися як їх
зберегти. (Читання ланцюжком).
Бесіда за
прочитаним
-
Отож
дітки. Як потрібно берегти наше сердечко? (Додержуватись
режиму дня, вчасно лягати спати).
-
Що
потрібно робити, щоб м’язи серця і судин добре працювали? ( Їх потрібно тренувати: займатися плаванням, займатися посильними фізичними
вправами і працею на свіжому повітрі, рухливими іграми).
6. Робота в зошиті
VIII.Узагальнення і систематизація
знань.
1. Узагальнююча бесіда.
-
Що відчуваємо, коли серце виштовхує кров у кровоносні судини? (пульс).
-
Як можна легко відчути пульс? ( Якщо
пальці однієї руки притиснути до іншої трохи вище долоні).
-
По чому рухається кров? (По
кровоносних судинах)
- Судини, по яких
кров повертається до серця? ( Вени).
- Найтонші судини
в організмі людини? (Капіляри).
- Як потрібно
берегти органи кровообігу? (Додержуватись режиму дня, вчасно лягати спати,
постійно тренувати їх)
- Що легені віддають у кров? (Кисень).
2.
Гра «Зашифровка»
Кров виконує дуже важливі функції в
організмі людини. Які? А це ви дізнаєтесь якщо зумієте розшифрувати дану
зашифровку. У вас є невеличка підказка, фігури складаємо в такому порядку:
(Потім на дошці учні розкладають
схему у правильному порядку).
(У
капілярах кров віддає кисень і поживні речовини а вбирає вуглекислий газ та
інші непотрібні речовини)
VIII. Підсумок
уроку.
1. Бесіда
-
Яку
тему ми сьогодні вивчали?
-
Що
нового ви дізналися?
-
Що
вам найбільше сподобалось?
-
Яке значення мають органи кровообігу в житті людини?
IX. Домашнє завдання.
-
А
на домашнє завдання вам буде опрацювати статтю «Для чого людині органи
кровообігу» на с. 166 і дати відповіді на запитання після неї.
Комментариев нет:
Отправить комментарий