среда, 23 октября 2013 г.

Природознавство 3 клас


Тема. Для чого людині органи кровообігу. Практична робота (визначення   роботи серця за частотою пульсу залежно від фізичного навантаження).
                                                Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
1. Привітання
-  Встали всі рівненько, Добрий день! Сідайте! Сьогоднішній урок природознавства проведу з вами я, а звати мене – Оксана Степанівна.
2.  Хвилинка спостережень
-  Учні, йдучи до школи, ви, напевно, завжди спостерігаєте за навколишнім світом. Я впевнена, що і сьогодні ви були уважними, і спостерігали за станом природи, і тому з легкістю відповідатимете на запитання.
- Яка зараз пора року?
- Який місяць за календарем?
- Який день тижня?
- Яке сьогодні число?
- Яка температура повітря?
- Якого кольору небо?
  - Чи були опади, коли ви йшли до школи?
  - Погляньте у вікно і визначте за гілками дерев чи є вітер?
  - Молодці, учні. Бачу, ви уважно спостерігаєте за змінами в природі. Яка б погода не була навколо, але у нас повинен бути завжди хороший настрій.
II. Перевірка домашнього завдання.
- Учні, хто скаже, яку тему ви вивчали на минулому уроці? («Органи дихання»)
     1. Індивідуальне опитування (за картками)
    2. Фронтальне опитування:
- Учні, хто скаже, яку тему ви вивчали на минулому уроці? («Органи дихання»)
- Які ви знаєте органи дихання? ( Носоглотка, гортань, легені, бронхи).
- Яку будову мають легені? ( Пухирці і кровоносні судини)
- Чим людина може вдихати повітря? (Носом)
- Як проходить повітря в легені? (Через легеневі пухирці)
- Що відбувається з вуглекислим газом в організмі? (Людина видихає його, тому що він отруйний для організму).
- Що приносить шкоду легеням? (Пил, тютюновий дим).
- Як треба дбати про органи дихання? (Дбати про чистоту повітря і регулярно провітрювати кімнату, клас, робити вологе прибирання; додержуватись правил гігієни при спілкуванні з хворими, займатися спортом, відпочивати на свіжому повітрі, тренувати м’язи тіла).
- Завдяки чому збільшується об’єм легенів? (Завдяки сильним, розвинутим м’язам)
- Як ви вважаєте, люди яких професій вміють найкраще керувати своїми органами дихання? (Співаки, музиканти, які грають на духовних інструментах (флейті, сопілці, трубі) спортсмени).
- Поміркуйте, чому паління є дуже небезпечним для здоров’я?
(Аналіз відповідей, виставлення оцінок).
 ІІІ. Актуалізація опорних знань
  -  Учні, ми вже вивчили органи дихання, знаємо яку функцію вони виконують в організмі людини. А чи задумувались ви, що в організмі людини є орган, який працює із стуком, нагадує годинник. Це – серце.
-       А як ви вважаєте, яке значення в житті людини має серце?
-       Ви мабуть, часто помічали, що коли порізати пальчик чи подряпатись , то з’являється кров. Чому? (тому, що пошкоджуються судини які розносять кров)
IV. Повідомлення теми та завдань уроку.
    - На сьогоднішньому уроці ми дізнаємось яке значення для нашого організму мають органи кровообігу, ознайомимось із кровоносною системою, будовою і роботою серця; спробуємо визначити роботу серця за частотою пульсу.
   - Отже, тема нашого уроку : «Для чого людині органи кровообігу»
V. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Розповідь з елементами бесіди.
   - Діти, прикладіть руку до лівого боку грудної клітки. Що ви відчули? (поштовхи серця). Так, це поштовхи серця.
  - Серце працює і вдень і вночі, протягом усього життя. Людина ще не створила таку машину, яка могла б безперервно працювати 70-80 і більше років. Серце – невтомний трудівник.
    Серце має вигляд мішечка. Стінки серця складаються з м’язів. Скорочуючись і розслабляючись, воно виштовхує кров у кровоносні судини, що нагадують трубки. У той час, коли серце виштовхує кров у кровоносні судини ми відчуваємо пульс. Пульс можна легко відчути, якщо пальці однієї руки притиснути до іншої трохи вище долоні (показую). В Цьому місці судини проходять близько біля шкіри, тому добре чути поштовхи.
   2. Практична робота
    - А зараз ми спробуємо визначити роботу нашого серця, полічивши пульс.
Двома пальцями лівої руки знайдіть те місце, де найкраще де найкраще чути поштовхи, і за моїм сигналом тихенько починайте рахувати, скільки разів ви відчуєте поштовхи.
  - Всі знайшли свій пульс на руці, тоді починаймо! (визначаємо пульс за 1 хв.)
 -  Всі порахували?
 -  У дорослої людини цих скорочень має бути 60 -70 разів, а у вас – 90 разів.
   -  Але коли займатися спортом чи фізичною працею, то частота пульсу збільшується. А як ви думаєте, чому це? А це тому, що тоді наше сердечко починає скоріше битися, і цим збільшується і частота скорочень. Зараз ми в цьому переконаємось. Зробимо такий експеримент: вийдемо із-за парт і 15 разів присядемо,і потім ще раз виміряємо пульс.
   - Отже, вийдіть всі із-за парт і за моєю командою 15 разів присядьте, а потім знову сідаємо за свої місця і вимірюємо пульс. Зрозуміли? (учні роблять присідання і потім вимірюємо пульс).
  - Всі порахували свій пульс? Відбулися якісь зміни? (так стало більше скорочень).
  -  Отже, що ми дізнались з цього експерименту? (що частота скорочень збільшується коли займатись спортом)
2. Розповідь з елементами бесіди
 Скорочуючись, серце виштовхує кров у артерії.
     Артерії – це великі кровоносні судини, по яких кров рухається від серця.
Ці судини розгалужуються. Чим далі від серця, тим вони стають тонкішими, є навіть такі як волосинка. Ці тоненькі, найменші судини називаються капілярами. Вони пронизують усі органи нашого тіла, крім скелета. Тому навіть з невеличкої подряпини виступає кров.
    Судинами кров розносить по тілу кисень, який ми вдихаємо, і поживні речовини. У кров переходять непотрібні і шкідливі організми. Разом з кров’ю вони надходять до органів виділення і звідси виводяться назовні.
     Віддавши тілу повітря і поживні речовини, кров по великих судинах – венах тече до серця, із серця до легень, де збагачується киснем і знову повертається до серця. Серце і кровоносні судини складають кровоносну систему, а рух крові по судинах називається кровообігом.
-      Як ви думаєте, що станеться, якщо зупиниться серце? (якщо зупиниться серце настає смерть, бо органам не постачається кисень і поживні речовини, а також не виводять з них продукти розпаду).
-      Ось тому робота серця така важлива для організму людини. 
-      Серце являє собою систему з двох « насосів», розділених м’язовою перетинкою. Правий «насос» одержує по венах бідну на кисень кров і надсилає її по артеріях до легенів, де вона насичується киснем. Потім кров надходить до лівого «насоса», який розсилає її у всі куточки організму (показ на таблиці).
·      Хвилинка-цікавинка.
Учні, а ви знаєте що:
Ø повний кровообіг у дорослої людини здійснюється за 20-28 с., у дитини – за 15с.
Ø за добу кров обертається по тілу 1,5 -2 тис. раз.
Ø Довжина всіх капілярів складає 100 тис. метрів.
Ø  Маса серця  дорослої людини становить 250—350 г, а його розміри відповідають розмірам кулака людини.
     Фізкультхвилинка
-      Учні, а хто знає, як потрібно берегти наше серце?
      Серце відіграє дуже важливу роль в організмі людини, тому його потрібно берегти. Але це не означає, що йому потрібно давати менше навантаження. Навпаки, люди, які не займаються спортом мають слабке серце. У тренованої людини м’язи серця добре розвинені, під час фізичного навантаження воно здатне більше вміщувати її у судини.
-      Отож, наше сердечко потрібно тренувати, а цьому сприяють фізична
праця і спорт.
VII. Осмислення учнями знань.
       1. Робота з підручником ( с. 166-168)
      2. Аналіз малюнка
-      Ось подивіться на малюнок на ст. 166. Що ви бачите? (Органи кровообігу: серце артерії вени)
-      Ось бачите, на схемі в нас позначено серце. Завдяки ньому рухається по організму кров.
-      Що ще ми бачимо? (Вени і артерії).
-      Яку функцію виконують артерії? (Несуть кров від серця). А вени? (Несуть кров до серця).

      3. Ознайомлення зі змістом статті «Для чого людині органи кровообігу»
-      А тепер відкрили свої підручники на ст. 166. Всі знайшли статтю «Для
чого людині органи кровообігу» ( Учні читають ланцюжком по абзацу.)
-       Протягом уроку ми вже ознайомилися з органами кровообігу, а тепер
прочитаємо про них в підручнику.
     4. Бесіда за прочитаним.
-       Скажіть, а що таке кров? (Червона рідина, яка виступає при пораненні будь-якої частини тіла)
-       А яку функцію виконую кров? ( Кров приносить до всіх організмів тіла людини поживні речовини і кисень, а виносить вуглекислий газ і шкідливі речовини).
-       По чому рухається кров? ( Кров рухається по кровоносних судинах).
-       Які є за розміром кровоносні судини? (Великі і маленькі).
-       Що відносимо до великих кровоносних судин? (До них відносимо артерії і вени).
-       Як називають дуже маленькі судини? (Капіляри).
-       Завдяки чому рухається кров? ( Кров рухається завдяки роботі серця).
-       Який вигляд має серце? (Сере має вигляд мішечка).
-       Від серця кров несуть…(артерії), до серця…( вени)
-       Що таке кругообіг? (Це рух крові в організмі).
-       Пригадайте, в якій темі ви вже зустрічали це слово? ( Кругообіг води).
-       Назвіть органи кровообігу. (Серце, артерії, вени, капіляри).
5. Ознайомлення із змістом статті «Бережи органи кровообігу»
   - Ми вже дізналися, що органи кровообігу дуже важливі для людини, і тому їх потрібно берегти. Тому прочитаймо в підручнику на ст. 167 статтю «Бережи органи кровообігу». Щоб дізнатися як їх зберегти. (Читання ланцюжком).
Бесіда за прочитаним
-       Отож дітки. Як потрібно берегти наше сердечко? (Додержуватись режиму дня, вчасно лягати спати).
-       Що потрібно робити, щоб м’язи серця і судин добре працювали? ( Їх потрібно тренувати: займатися плаванням, займатися посильними фізичними вправами і працею на свіжому повітрі, рухливими іграми).
6. Робота в зошиті
VIII.Узагальнення і систематизація знань.
1. Узагальнююча бесіда.
-       Що відчуваємо, коли серце виштовхує кров у кровоносні судини? (пульс).
-       Як можна легко відчути пульс? ( Якщо пальці однієї руки притиснути до іншої трохи вище долоні).
-       По чому рухається кров? (По кровоносних судинах)
-       Судини, по яких кров повертається до серця? ( Вени).
-       Найтонші судини в організмі людини? (Капіляри).
-       Як потрібно берегти органи кровообігу? (Додержуватись режиму дня, вчасно лягати спати, постійно тренувати їх)
-       Що  легені віддають у кров? (Кисень).

2. Гра «Зашифровка»
     Кров виконує дуже важливі функції в організмі людини. Які? А це ви дізнаєтесь якщо зумієте розшифрувати дану зашифровку. У вас є невеличка підказка, фігури складаємо в такому порядку:
    


(Потім на дошці учні розкладають схему у правильному порядку).
                                                                                                       
(У капілярах кров віддає кисень і поживні речовини а вбирає вуглекислий газ та інші непотрібні речовини)
VIII. Підсумок уроку.
1. Бесіда
-       Яку тему ми сьогодні вивчали?
-       Що нового ви дізналися?
-       Що вам найбільше сподобалось?
-       Яке значення мають органи кровообігу в житті людини?

IX. Домашнє завдання.
-       А на домашнє завдання вам буде опрацювати статтю «Для чого людині органи кровообігу» на с. 166 і дати відповіді на запитання після неї.




Комментариев нет:

Отправить комментарий